Autófényezés kalkulátor VTN kalkulátor CM2 kalkulátor Autófényezés Galéria Elérhetőségek  
——   NEDVES-NEDVES ELJÁRÁS:   ——
8.1. Fémalkatrészek
8.1.1. NEDVES-NEDVES ELJÁRÁS
 
Új gyári fém alkatrész, nedves-nedves  technológiával történő fényezésénél azért gyors a munkavégzés, mert a köztes csiszolási lépéseket ki lehet hagyni, valamint a töltőalapozó teljes száradását sem kell kivárnunk.
Elsőként alaposan zsírtalanítjuk a felületet, majd a szokásos módon csiszoljuk, ügyelve a kataforetikus alapozóra, hogy el ne távolítsuk a felületről. A belső, tagolt részeket finom csiszolószivaccsal lemattítjuk. Ezután újra zsírtalanítunk. Amennyiben a gyári fémalapozást lecsiszoltuk, ott pótoljuk a hiányzó anyagot. Ha szükséges, finomítunk a csiszoláson. Ezután alapos portalanítást végzünk, mézeskendő és sűrített levegő használatával.
Két egyenletes vékony rétegben felhordunk az autó színéhez kikevert töltőalapozóból kívül – belül egyaránt. Ha szükséges az esetleges szennyeződéseket szárazon ki tudjuk csiszolni. Ezt követően felhordjuk a bázisfestéket, de már csak kívül. A belső felületnél további fényezőanyagra nem lesz szükség, hiszen az alapozót az autó színéhez kevertük. Gyári hatást kelt, ami a fújás közben beszóródik a belső felületre.
A teljesen megszáradt, lemattult felületre felhordjuk a 2 K színtelen fedőlakkot. Száradás után elkészültünk a feladattal.
 
 
8.1.2. SZÁRAZ TECHNOLÓGIA
 
Az eredeti fém alkatrészt,  fényező állványra rögzítjük fel. Szemrevételezzük, hiszen szállítás közben a kataforetikus alapozó, (mellyel gyárilag bevonják - korrózióvédelem) az éleknél le szokott kopni. Vagy a kartonpapír esetleg felsérti az elemet. Ezután eltávolítjuk  a gyári jelzéseket a felragasztott címkéket. Majd tökéletesen zsírtalanítjuk  az alkatrészt, így az esetleges sérülések szembetűnőbbek lesznek. A kataforetikus alapozón a sérülés mélysége 30-40 mikron-ig is terjedhet, amit töltőalapozóval kívánunk kitölteni, finoman átcsiszoljuk a felületet, így a fényezési hibákat, - mint például a beesést - a későbbiekben elkerüljük.

A töltőalapozó jó tapadása érdekében a sértetlen részeket durva csiszolószivaccsal teljesen lemattítjuk, különösen figyelve az élekre és a tagolt részekre. A művelet befejezése után zsírtalanítunk ismét.
Ezután pótoljuk a hiányzó korrózió gátló bevonatot, miután megköt az anyagunk, sűrített levegő és mézeskendő használatával, portalanítjuk az egész felületet.

Kiválasztjuk a megfelelő színű töltőalapozót, majd felszórjuk egy rétegben. Miután teljesen lemattult az előző réteg, megismételjük a szórást még egyszer. Tehát két vékony réteg töltőalapozó van az új karosszéria elemen.
Következő lépésként csiszoljuk a felültet, vigyázva az éleknél, nehogy lekapjuk a bevonatot. Ezután zsírtalanítunk a fedőbevonattól függően.
Így megkaptuk a tökéletesen előkészített új fém alkatrészt. Jöhet a fényezés.
 
 
8.2. Műanyag alkatrészek
 
Nem szükséges a közbülső bevonat alkalmazása Műanyag alkatrészeknél, hiszen a műanyag alapozó, amit felhordunk, rugalmas marad száradás után is. Ezért az alapozóra felhordott fényezőanyag tökéletesen megtapad azon.
 
 
8.2.1. NEDVES-NEDVES ELJÁRÁS
 
Gyári műanyag alkatrészeken feltüntetik a felhasznált műanyag alapanyagát.
(Jelen esetben ABS anyaggal van dolgunk.)
1. A folyamat első lépéseként speciális anyag és finom csiszolószivacs segítségével alaposan zsírtalanítjuk a felületet. Műanyaggyártásnál formaleválasztó anyagot alkalmaznak, amely megnehezíti a fedőbevonat tapadását. A formaleválasztót 100 %-ban el kell távolítanunk, ez a feltétele a tökéletes tapadásnak.

2. következő lépésben antisztatizáló hatású zsírtalanítóval letisztítjuk a felületet, ami ebben a technológiában elkerülhetetlen, ezzel csökkenthetjük a porzárványok előfordulásának veszélyét. Mézeskendő és sűrített levegő használatával alaposan portalanítjuk a felületet. Két vékony rétegben felhordjuk a tapadásközvetítő anyagot…..MAC 0 Macrofan Plastic Color Primer-t, majd hagyjuk szikkadni a megfelelő ideig, majd a felület nedves-nedvesen átfényezhető. Jöhet a fedőbevonat.
AZ EREDMÉNY:
 
 
8.2.2. GYÁRILAG ALAPOZOTT ELEMEK ELŐKÉSZÍTÉSE
 
Ennél az előkészítésnél pár lépés után mehet a fényezőkamrába a felület.
Elsőként zsírtalanítunk, majd finom csiszolószivaccsal lemattítjuk a felületet. Különösen figyelünk az élekre, s a szélekre. Újra zsírtalanítunk és ezzel tulajdonképpen előkészítettük a fényezésre a felületet.
Kis matekozással egybekötve a fedőfesték flexibilitását szükséges növelnünk, amit egy speciális adalékanyag (maximum 20 % ) hozzáadásával tudunk elérni, majd ezután adagoljuk az edzőt, mintha nem lenne rugalmasítóval kezelve az anyagunk.
Ha valakit érdekelne íme egy példa a képlet a képlet segítségével egy akril bevonat esetén:
0,8 L MAC 4 + 0,2 L 09 760 = 1 L + 0,5, L MH 500
2:1
Ugyan ezt a képletet töltőalapozóra is használjuk, amennyiben műanyag alkatrészt füllereznünk kell, majd csiszolni és utána fényezni.
0,5 L MAC 7 + 0,2 L 09 760 = 1 L + 0,2 L 00 327
5:1
 
8.2.3. GYÁRILAG STRUKTURÁLT MŰANYAG ALKATRÉSZEK
 
Az előkészítés már ismert, itt is ugyanaz:  alaposan megtisztítjuk a műanyag alkatrészek felületét és durva csiszolószivacs segítségével, az apró pórusok közül teljesen mossuk ki a formaelválasztó anyagokat, mivel az negatív irányba befolyásolja a műanyag alapozónk tapadását.
Második lépésben speciális anyaggal antisztatizáljuk a műanyag alkatrészt. Műanyag alapozó felhordása és száradása után töltőalapozót használunk, amit a műanyag flexibilitásának megfelelően rugalmasítunk. A műanyag felülettől függően 2-3 réteg töltőalapozóra is szükségünk lehet. Az egyes rétegeket eltérőre színezzük, mivel  az csiszolásnál nagy segítséget nyújt abban, hogy mennyi füller marad még a műanyag felületéig. Durván strukturált műanyagnál egy teljes éjszakát várunk a száradásig, ezzel az eredeti strukturminták kirajzolódását csökkentjük.

A töltőalapozó, miután teljesen átkeményedett, átcsiszoljuk a felületet, esetleg nedves csiszolást alkalmazunk.
Ezután megtisztítjuk a felületet, majd zsírtalanítunk.
Ezzel a folyamattal előkészítve a műanyag felületet, bármilyen fedőbevonat felhordására kiválóan alkalmas.
 

Kedvencekhez adom!Ajánlom egy ismerősömnek!

 
 Nyitó oldal  Nyitó oldal  Autófényezés menete  Autófényezés menete  Karcolás javítása  Karcolás javítása  Kromofággal leöntött felületek javitása:  Kromofággal leöntött felületek javitása:
 Egyengetett alkatrészek fényezése:  Egyengetett alkatrészek fényezése:  Javított műanyagok fényezése:  Javított műanyagok fényezése:  Porlakkozott felületek javítása:  Porlakkozott felületek javítása:  NEDVES-NEDVES ELJÁRÁS:  NEDVES-NEDVES ELJÁRÁS:
 Autófényezés kezdőlap  Autófényezés kezdőlap  Fényezési fokozatok használata  Fényezési fokozatok használata  Fényezési fokozatok tartalma  Fényezési fokozatok tartalma  Fényezési Hibák  Fényezési Hibák