——   Bővebben az autó fényezésről 2.rész    ——
Az oldal feltöltés alatt...
 
 
 
 
6. Porlakkozott felületek javítása
 
PORLAKK
A porlakkok alkalmazásával több neves autógyártó kezdett el foglalkozni az 1990-es évek első harmadában. Ez az anyag nem szennyezi a környezetet, mivel nem tartalmaz oldószert, valamint a fényezéskor elszóródott por könnyedén összegyűjthető és újrahasznosítható. Alkalmazása nagyon egyszerű, hiszen felhordásuk elektrosztatikus úton zajlik, majd speciális égetőkemencében (kb.: 140 ’C fokos hőmérsékleten) a por megolvad és egybefüggő filmréteget képez a lakkozandó felületen. Ez a lakkozási rendszer csak a szériagyártásban jöhet számításba, mivel a folyamat a kisipari javítóműhelyekben nem kivitelezhető, hiszen gondoljunk bele, hogy a hőhatás súlyosan károsítaná a gépjárműveink műanyag alkatrészeit, vagy a szélvédőüvegeket. Ez az eljárás viszont nagyon környezetkímélő, mivel nincs oldószer-kibocsátás és hulladék is nagyon kevés képződik. A porlakkozott járműveket hagyományos módon, de mégis különös gonddal kell kezelnünk.
HA ILYEN GYÁRI BEVONATTAL TALÁLKOZUNK…
 
Jó tudni, hogy ezek a bevonatok nagyon érzékenyek a szerves oldószerekre, és fokozottan hajlamosak a felduzzadásra, lakkszélek kirajzolódására.
Bemutatjuk a porlakkozott felület javítását lépésről – lépésre, minden részletre fokozottan ügyelni kell
Első lépés itt is a zsírtalanítás.
 
 
Porlakkozott felületnél fokozottan érvényes, hogy csak csupasz fémre gittelünk, ezért azokról a részekről, ahová poliészter gittet kívánunk felhordani, maradéktalanul eltávolítjuk a gyári bevonatot. Elvégezzük a klasszikusnak számító oldószerpróbát egy nitrohigítóval átitatott kendővel az átmeneti részeken.
 
 
 
Szemmel látható, hogy a porlakkozott fedőbevonat fokozottan oldószer érzékeny, fokozott elővigyázatossággal és figyelemmel kell eljárnunk az ilyen bevonattal ellátott felületek javításánál.
 
 
 
Felhordjuk a poliészter gittet a megfelelő mennyiségben. Ezt követően megfelelő formára csiszoljuk majd géppel finomítjuk a felületet. Nagyon fontos, hogy szigetelőanyagként erre a célra speciális anyagot használjunk, mivel más szigetelő, vagy füller esztétikai és minőségi hibákat fog előhozni.
 
 
Infralámpát használunk, vagy szárítófülkében szárítjuk. Óvatosan, nehogy kikopjon az alapozó, csiszolópapírral szárazon géppel megcsiszoljuk. A kikopás veszély miatt, az íves részeket durva csiszolószivaccsal átcsiszoljuk. Ezt követően alaposan zsírtalanítunk.Füllerezés előtt az esetleges hibákat javítjuk.
 
 
Felhordjuk a töltőalapozót. Infralámpával szárítjuk, majd géppel csiszoljuk a felületet.
 
 
 
Ezzel előkészítettük a fényezésre a porlakkozott elemet.
 
 
7.Spotjavítás uv technologával
 
Az autójára mindenkinek nagy szüksége van a mindennapokban, és hosszú távon nem szívesen nélkülözik pláne,ha kölcsön kért autóról van szó. Gyakran keletkeznek kisebb sérülések, amiket nem visznek a tulajdonosok kijavításra, mivel időigényesek. Ide tartoznak a kavicsfelpattanásból adódó lakksérülések, vagy parkolóban szerzett apróbb horzsolódások. Ebbe a kategóriába tartozó javítások kb. a sérülések 1/3-át teszik ki, tehát érdemes fokozottan foglalkozni velük. Természetesen, ezek a javítások csak kis felületen alkalmazhatók megfelelő esztétikai biztonsággal. Hogyan tudjuk meghatározni, hogy a sérülés javítható-e ezzel a módszerrel? Az a tapasztalat, hogy a javítási felület ne haladja meg a két tenyérnyi nagyságot, és comb középrész alatt helyezkedjen el a sérülés. Ezzel a technológiával kitűnő eredményt érhetünk el:
- tagolt alkatrészek,
- vészhárítók,
- küszöbök,
- nagyobb alkatrészek széleinél, stb.
Például motorháztető javításánál nem javasolt ez a módszer alkalmazása! Ezeknél, az alkatrészeknél célravezetőbb a hagyományos módszert bevezetni.
Eszközök, amikre szükségünk van az ilyen javítások elvégzéséhez:
- speciális csiszológép
- kisméretű csiszolóblokk
- kisméretű HVLP pisztoly
- kisméretű polírozógép
A „mikro javításokhoz” is elengedhetetlen a szakmai tudás, tapasztalat valamint a magas színvonalú segédanyagok és fedőbevonatok alkalmazása (uv-anyagok). Ezért kérjük, ne próbálja meg kijavítani ezeket az apró hibákat otthonában, bár nagyon egyszerűnek tűnik a kivitelezése, mégis fontos, hogy szakemberek végezzék. Az uv termékcsalád nagy segítséget biztosít a sikeres munkavégzés érdekében.
 A sérült felületek előkészítésénél speciális segédanyagokat használunk fel (uv anyagokat)
 
 
 
A javítási folyamat lépésről-lépésre képekkel bemutatva:
Első lépés a hiba szemrevételezése, megállapítjuk, hogy javítható –e az elem ezzel a technikával
Második lépésként megóvjuk az ép felületeket, vagyis körberagasztjuk, maszkoljuk
Ezt követően zsírtalanítunk a szokásos módon, majd az erre alkalmas szerszámok segítségével csiszoljuk a javítandó felületet, majd ismét zsírtalanítunk.
Jöhet az uv füller, s az uv lámpa.
Száradás után finoman átcsiszoljuk, majd megint zsírtalanítunk, portalanítunk. Ezután a fedőbevonatot felhordjuk.
Jöhet az uv színtelen lakk, majd speciális eszközökkel elvékonyítjuk a lakkbevonat széleit. Finom csiszolópapírral nedvesen összedolgozzuk a friss bevonatot az eredeti festékréteggel. Vagy száraz technológiában, gép segítségével oldjuk meg ezt a feladatot. Az eredmény eléréséhez összepolírozzuk a teljes bevonatot. Ez a technológia nem olcsó,viszont nagyon gyors és szép végeredményt biztosít a profi szakemberek és technológia által.
Bővebben: az UV gyors javítás jobb oldali menüpont alatt találhatunk
 
 
8. Új alkatrészek fényezése
 
Bevezetésül ismertetem a köztes alapozókat felhasználásuk szerint, mivel azokat két csoportba osztjuk.
1. nedves-nedves (köztes csiszolás nélkül), Ez a technológia gyors munkafolyamatot eredményez, teljesen megegyező esztétikai megjelenést biztosít a gyári bevonattal. A speciális rendszer alkalmazásával kb. 350 gyári belső (INTERIOR) színt tudunk előállítani. A folyamatot alkalmazhatjuk bármilyen fém és műanyag alkatrészeknél, természetesen csak sérülés mentes elemeknél jöhet számításba ez a megoldás.

2. száraz (köztes csiszolással).                                                                             
 A száraz technológia még mindig sokkal elterjedtebb a fényezőműhelyekben. Ugyanis szállítás közben sajnos gyakran előfordul, hogy kisebb sérülések keletkeznek az új alkatrészeken. Ezek korrigálása sokkal eredményesebb ezzel a módszerrel.
A folyamatokkal (fém és műanyag) más menü pontokban részletesen foglalkozunk.
 
Az alkatrészt a töltőalapozó száradása után csiszoljuk, s csak ezután fényezzük. Sajnos találkoztunk olyan fényezői gyakorlattal, hogy kihagyták a sérülésmentes új alkatrészek fényezésénél a töltőalapozót, ami helytelen, hiszen így nem teljes a bevonatrendszer. Hiányzik belőle az ún. közbenső bevonat, tehát a füller(töltő alapozó). Ha a füllerezést kispórolnánk a bevonatrendszerből, kockára tennénk a fényezésünk tartósságát.
 Ez azért van így, mivel a gyári *kataforetikus alapozó(*oldal legalján bövebben) kemény, rideg anyag, és a rá kerülő fedőbevonat kötés után szintén kemény és rideg lesz, ezért a külső fizikai hatásokkal szemben kevésbé fog ellenállni. Ha egy rugalmas közvetítő réteg van a két kemény bevonat között, az rezgéscsillapítóként fog hatni, így a fényezésünk sokkal jobban ellenáll a durva behatásoknak, mint például a felpattanó kavicsoknak.
 
 
8.1. Új Fémalkatrészek

8.1.1. NEDVES-NEDVES ELJÁRÁS
 
Új gyári fém alkatrész, nedves-nedves technológiával történő fényezésénél azért gyors a munkavégzés, mert a köztes csiszolási lépéseket ki lehet hagyni, valamint a töltőalapozó teljes száradását sem kell kivárnunk.
Elsőként alaposan zsírtalanítjuk a felületet, majd a szokásos módon csiszoljuk, ügyelve a *kataforetikus alapozóra, hogy el ne távolítsuk a felületről. A belső, tagolt részeket finom csiszolószivaccsal lemattítjuk. Ezután újra zsírtalanítunk. Amennyiben a gyári fémalapozást lecsiszoltuk, ott pótoljuk a hiányzó anyagot. Ha szükséges, finomítunk a csiszoláson. Ezután alapos portalanítást végzünk, mézeskendő és sűrített levegő használatával.
Két egyenletes vékony rétegben felhordunk az autó színéhez kikevert töltőalapozóból kívül – belül egyaránt. Ha szükséges az esetleges szennyeződéseket szárazon ki tudjuk csiszolni. Ezt követően felhordjuk a bázisfestéket, de már csak kívül. A belső felületnél további fényezőanyagra nem lesz szükség, hiszen az alapozót az autó színéhez kevertük. Gyári hatást kelt, ami a fújás közben beszóródik a belső felületre.
A teljesen megszáradt, lemattult felületre felhordjuk a 2 K színtelen fedőlakkot. Száradás után elkészültünk a feladattal.
 
 
8.1.2. SZÁRAZ TECHNOLÓGIA
 
Az eredeti fém alkatrészt, fényező állványra rögzítjük fel. Szemrevételezzük, hiszen szállítás közben a kataforetikus alapozó, (mellyel gyárilag bevonják - korrózióvédelem) az éleknél le szokott kopni. Vagy a kartonpapír esetleg felsérti az elemet. Ezután eltávolítjuk a gyári jelzéseket a felragasztott címkéket. Majd tökéletesen zsírtalanítjuk az alkatrészt, így az esetleges sérülések szembetűnőbbek lesznek. A kataforetikus alapozón a sérülés mélysége 30-40 mikron-ig is terjedhet, amit töltőalapozóval kívánunk kitölteni, finoman átcsiszoljuk a felületet, így a fényezési hibákat, - mint például a beesést - a későbbiekben elkerüljük.

A töltőalapozó jó tapadása érdekében a sértetlen részeket durva csiszolószivaccsal teljesen lemattítjuk, különösen figyelve az élekre és a tagolt részekre. A művelet befejezése után zsírtalanítunk ismét.
Ezután pótoljuk a hiányzó korrózió gátló bevonatot, miután megköt az anyagunk, sűrített levegő és mézeskendő használatával, portalanítjuk az egész felületet.

Kiválasztjuk a megfelelő színű töltőalapozót, majd felszórjuk egy rétegben. Miután teljesen lemattult az előző réteg, megismételjük a szórást még egyszer. Tehát két vékony réteg töltőalapozó van az új karosszéria elemen.
Következő lépésként csiszoljuk a felültet, vigyázva az éleknél, nehogy lekapjuk a bevonatot. Ezután zsírtalanítunk a fedőbevonattól függően.
Így megkaptuk a tökéletesen előkészített új fém alkatrészt. Jöhet a fényezés.
 
 
8.2. Új Műanyag alkatrészek
 
Nem szükséges a közbülső bevonat alkalmazása Műanyag alkatrészeknél, hiszen a műanyag alapozó, amit felhordunk, rugalmas marad száradás után is. Ezért az alapozóra felhordott fényezőanyag tökéletesen megtapad azon.
 
 
8.2.1. NEDVES-NEDVES ELJÁRÁS
 
Gyári műanyag alkatrészeken feltüntetik a felhasznált műanyag alapanyagát.
(Jelen esetben ABS anyaggal van dolgunk.)
1. A folyamat első lépéseként speciális anyag és finom csiszolószivacs segítségével alaposan zsírtalanítjuk a felületet. Műanyaggyártásnál formaleválasztó anyagot alkalmaznak, amely megnehezíti a fedőbevonat tapadását. A formaleválasztót 100 %-ban el kell távolítanunk, ez a feltétele a tökéletes tapadásnak.

2. következő lépésben antisztatizáló hatású zsírtalanítóval letisztítjuk a felületet, ami ebben a technológiában elkerülhetetlen, ezzel csökkenthetjük a porzárványok előfordulásának veszélyét. Mézeskendő és sűrített levegő használatával alaposan portalanítjuk a felületet. Két vékony rétegben felhordjuk a tapadásközvetítő anyagot…..MAC 0 Macrofan Plastic Color Primer-t, majd hagyjuk szikkadni a megfelelő ideig, majd a felület nedves-nedvesen átfényezhető. Jöhet a fedőbevonat.
AZ EREDMÉNY:
 
 
8.2.2. Új GYÁRILAG ALAPOZOTT ELEMEK ELŐKÉSZÍTÉSE
 
 
Ennél az előkészítésnél pár lépés után mehet a fényezőkamrába a felület.
Elsőként zsírtalanítunk, majd finom csiszolószivaccsal lemattítjuk a felületet. Különösen figyelünk az élekre, s a szélekre. Újra zsírtalanítunk és ezzel tulajdonképpen előkészítettük a fényezésre a felületet.
Kis matekozással egybekötve a fedőfesték flexibilitását szükséges növelnünk, amit egy speciális adalékanyag (maximum 20 % ) hozzáadásával tudunk elérni, majd ezután adagoljuk az edzőt, mintha nem lenne rugalmasítóval kezelve az anyagunk.
Ha valakit érdekelne íme egy példa a képlet a képlet segítségével egy akril bevonat esetén:
0,8 L MAC 4 + 0,2 L 09 760 = 1 L + 0,5, L MH 500
2:1
Ugyan ezt a képletet töltőalapozóra is használjuk, amennyiben műanyag alkatrészt füllereznünk kell, majd csiszolni és utána fényezni.
0,5 L MAC 7 + 0,2 L 09 760 = 1 L + 0,2 L 00 327
5:1
 
 
8.2.3. GYÁRILAG STRUKTURÁLT MŰANYAG ALKATRÉSZEK
 
 
Az előkészítés már ismert, itt is ugyanaz: alaposan megtisztítjuk a műanyag alkatrészek felületét és durva csiszolószivacs segítségével, az apró pórusok közül teljesen mossuk ki a formaelválasztó anyagokat, mivel az negatív irányba befolyásolja a műanyag alapozónk tapadását.
Második lépésben speciális anyaggal antisztatizáljuk a műanyag alkatrészt. Műanyag alapozó felhordása és száradása után töltőalapozót használunk, amit a műanyag flexibilitásának megfelelően rugalmasítunk. A műanyag felülettől függően 2-3 réteg töltőalapozóra is szükségünk lehet. Az egyes rétegeket eltérőre színezzük, mivel  az csiszolásnál nagy segítséget nyújt abban, hogy mennyi füller marad még a műanyag felületéig. Durván strukturált műanyagnál egy teljes éjszakát várunk a száradásig, ezzel az eredeti strukturminták kirajzolódását csökkentjük.

A töltőalapozó, miután teljesen átkeményedett, átcsiszoljuk a felületet, esetleg nedves csiszolást alkalmazunk.
Ezután megtisztítjuk a felületet, majd zsírtalanítunk.
Ezzel a folyamattal előkészítve a műanyag felületet, bármilyen fedőbevonat felhordására kiválóan alkalmas.