——   Színkeverés / Színállítás lehetőségei    ——

 

 

 

Színkeverés:


Műhelyünkben a javítandó gépjárművek ( motorkerékpárok ) színének kikeverése egyedileg, az adott munkadarabra állítva történik. Első lépésként felpolírozzuk az autónak azt a részét ami csatlakozik a fényezendő elemhez, majd  beazonosítjuk a színszámot melyet az autóban gyárilag elhelyezve találunk meg. A beazonosítás után a nálunk használt festékgyártó cég által kibocsátott alapszín és árnyalati kártyákat (valamint ha „visszatérő szín”, a saját kidolgozott kártyáinkat is) összehasonlítjuk a javítandó elemek színével, majd a legközelebb állót recept szerint lekeverjük és egy próba kártyára felfújjuk. Száradás után megint össze hasonlítjuk. Előnyös ha a színt napon és árnyékolva is meg tudjuk nézni mert a ma használatos divatos színek különböző fényviszonyoknál, különböző hatást adnak. Napon a metál és gyöngyház valamint gyöngyház hatású fényezéseknél a szemcse nagyságot és az oldal nézetet (oldalirányból nézve a színek másnak tűnnek, mint szemből nézve, merőleges irányból) tudjuk beazonosítani. Beárnyékolva viszont a szín árnyalati különbségeit vizsgáljuk.
Sajnos ritkán találkozunk olyannal, hogy a gyári recept tökéletesen alkalmazkodik az adott autó színéhez. Még új autóknál is nagy eltérések tapasztalhatóak típuson és színszámon belül! (A képen látható árnyalati kártyákon pl a bal szélső szín az autó gyári színszáma alapján lekevert és felfújt szín, míg a jobb szélső kártya az adott típusra használt, de más színszámon szereplő szín. Mégis a másik színszám közelebb áll az adott gépkocsihoz.)

 

 

 

Valamint sok szín érzékenyen reagál az uv sugárzásra és a környezeti hatásokra, így idősebb autóknál már sokszor „köze nincs” a régi gyári színhez.  Ekkor kezdődik a szín állítása, melyre egy külön szakembert alkalmazunk. Ő az aki tudja és kidolgozza azt, hogy az Ön autójának gyári receptjén mit kell változtatni, melyik alkotóból kell egy kicsit (sok esetben sokat) kivenni, vagy hozzá tenni. Sokszor teljesen egyedi recept születik annak érdekében, hogy javítás után ne legyen észlelhető a korábbi sérülés. Arra törekszünk minden estben, hogy ha az általunk javított gépjárművekkel más szakember találkozik (aki a javítóiparban jártas) műszeres segítség nélkül (rétegvastagság mérés), ne észlelje a javítás tényét. A legérzékenyebb műszer az emberi szem. Próbálkoztunk „színanalizáló” készülékkel, mely ELVILEG a legjobb, legközelebb álló árnyalatot keresi, de nálunk mégis az emberi tényező a döntő mert sokkal érzékenyebb bármelyik műszernél. A „colorisztikus”  ha szükségeltetik többször állít a recepten, többször fújja fel és ellenőrzi az eredményt több szempontból is. A fényezési technológiából fakadóan előírásként szerepel, hogy a 2 rétegű uni (szemcse nélküli szín amit sokan kevernek az akril fényezéssel, de manapság azt már nem használják.) , metál-, gyöngyházhatású , 3 rétegű gyöngyház fényezésnél előírt a csatlakozó elemek mellé fényezése, ami azt jelenti, hogy színátmenetet fújunk a „régi” és az „új” fényezés között ha az elemek között szemmel látható színkülönbség lenne. Ezzel érjük el azt, hogy emberi szem ne érzékeljen árnyalat különbséget. Sajnos ez sok esetben elkerülhetetlen ha minőségi munkára törekszünk. A gyári fejlesztéseket alapul használva mi további árnyalatokat dolgozunk ki, hiszen a szín hatását befolyásolja az oldószer illékonysága, a levegő páratartalma, a fényezőpisztoly porlasztási képe, a porlasztási nyomás és távolság és a fényező keze is. Ha csak egy kicsit vastagabb réteget fúj már nem kapjuk ugyanazt a végeredményt.

 

 

Árnyalatok: a kép bal szélén levő 3 kártya a gyári árnyalat, a többi pedig az általunk javított autók egyedi árnyalatai.

 

 

 

 

 

 

 Műanyag elemeknél, mint például lökhárító, kilincs, tükör sokszor tapasztalható színkülönbség a karosszériához képest, amit avatatlan szem is jól érzékel. Ez a sztatikusságból fakad, mivel a műanyag felületen a metál (gyöngyház stb) festék szemcséi más szögben helyezkednek el, így a fényvisszaverődés miatt más árnyalatúnak érzékeljük a színt. Magyarán a szín, az árnyalat ugyanaz, mégis másmilyennek érzékeljük.

 

 

Szeretnék még kitérni egy speciális fényezésre amit úgy hívunk: 3 rétegű fényezés.

A 3 rétegű fényezést az különbözteti meg a többitől, hogy a gyárban az alapozott karosszériára először egy úgynevezett „aláfújó” színt hordanak fel, melynek színe a fehér különböző árnyalataitól kezdve a rózsaszínen át a feketéig  terjed. Erre hordják fel a fedőfestéket. A 3 rétegű fényezésnél megkülönböztetünk 3 rétegű unit, metált és gyöngyházat. A 3 rétegű uninál és a 3 rétegű gyöngyház hatású fényezésnél  az aláfújó szín a rosszabb fedőképességű színeknél a hatás elérést szolgálja.  Például a pirosnál így tudják elérni az élénk hatást ha fehér az aláfújó szín.

 

3 rétegű uni:

 

 

A gyöngyház festék nem tartalmaz pigmenseket, ezért hasonlatos az áttetsző lakkhoz, így az aláfújó szín adja az autó színét, a gyöngyház meg a „csillám alapot” szolgálja.

3 rétegű gyöngyház fényezés szürke aláfújóval:

 

 

 

 

 

 

Végül egy nagyon különleges viszont drága fényezésről röviden. Ez a „flip-flop” vagy „kaméleon” fényezés ami a köztudatban „effekt” fényezésként terjedt el. A „kaméleon” fényezési eljárás hasonló a 3 rétegűhöz, viszont az különbözteti meg tőle, hogy a „kaméleon” festékkel fényezett felület egymástól nagyon eltérő különböző színekben pompázik. A zöldtől az aranyon át, a vörösig, akár 8 különböző színt is produkálhat különböző szögekből nézve. Gyárilag nem alkalmazzák de egyedileg megrendelhető ha a pénztárcánk bírja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A fentiekből is látszik, hogy a színállítás nagyon bonyolult dolog. Ezért fényezés előtt mindig ajánlatos kikérni a szakember véleményét, meghallgatni őt a lehetőségekről, hogy a későbbiekben ne érje Önt meglepetés vagy csalódás.